Wednesday, February 6, 2019

The Real Helper; Solat dan Sabar


Few weeks ago. Weekend macam biasa, petangnya ‘lepak’ kat ward. Tengok-tengok case apa yang aku boleh study.

Masuk male ward, Lyn yang dah dekat ward mendekati aku. “Have interesting case at bed 11.” Riak muka dia real excited menjadikan aku berganda excited. “what case?” soal aku.

“Upper Gastrointestinal Hemorrhage secondary to suicidal attempt. Dia minum detergent.” Okey.

Bagi aku, case sebegini, bukanlah melihat kepada ‘one of the cause of UGIH is drinking detergent and bla bla’. No, no. Tapi, I’m scared that if the patient turns out to be a Muslim, how I’m going to tackle this problem. How I’m going to treat this patient holistically, cuba mengislahkannya, menyantuninya, akan kenapa dia memilih jalan untuk menamatkan hidupnya. Someone taught me,

Islam itu menyeluruh, bukanlah milik budak sekolah agama sahaja. Bukanlah milik mereka yang hafiz, hafizah sahaja. Tak. Semua lapisan background, bangsa kena mempraktikkan Islam. Nampakkan Islam tu dari semua sudut bidang profesion, bukannya di kuliah-kuliah agama semata. Bukannya di Fakulti Ulum Islamiyyah semata. Kalau bukan kita yang dilahirkan sebagai Islam ini, memasukkan Islam dalam perkerjaan seharian kita, siapa lagi?

Ok. Back to the main idea.

Aku nak share satu catatan Hasan al-Banna.

“Wahai saudara sekalian,
Janganlah kamu berputus asa kerana putus asa itu bukan akhlak orang Islam. Hakikat hari ini adalah impian semalam. Impian hari ini bakal menjadi reality esok. Sesungguhnya ruang masa itu masa luas dan anasir yang sejahtera itu masih kukuh dan gagah di dalam jiwa anak bangsamu yang beriman biarpun kemusnahan begitu menggila. Yang lemah, tidak akan lemah sepanjang hayatnya, dan yang gagah juga tidak akan gagah selama-lamanya.”

A lengthy nasihat, so apa yang kita boleh conclude?

Sebagaimana peritnya hidup harini ini, seteruk manapun kena hentam dek lecturer, superior, sebagaimana sempitnya rezekimu pada harini, jangan. Janganlah berhenti berharap. Dikecewakan sangat perit. Rasa macam a whole world against you. Rasa macam Allah tak sayang.(Astargfirullahal adzim) Aku pernah alami kekecewaan yang teruk. Masa tu aku baru 19 tahun. Surat tawaran dah terima, foundation and interview passed with flying colours. Tinggal buat visa and fly je pergi India. Berkali-kali aku questioned Allah, kenapa jalan hidup aku macam ni. At the same time aku failed untuk mensyukuri segala nikmat yang Allah kurniakan kat aku. Terlampau buta untuk bersyukur sebab tengok orang lain dikurniakan nikmat lebih dari diri sendiri. Dan sekarang, aku sangat mensyukuri ketetapan yang Allah atur. Allahuakbar.

“Allah give you more than what you’ve expected”
Allah SWT berfirman dalam surah al-Baqarah: 2:45-46: 

“Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan solat. Dan sesungguhnya hal itu sangat berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyu’, (iaitu) orang-orang yang menyakini, bahawa mereka akan menemui Rabb mereka dan bahawa mereka akan kembali kepada-Nya

Ayat last tu sangat deep. Rasa macam nak menangis bila meniti baris-barisnya..

Anyhow.. Just put your trust in Allah. Tanpa berbelah bahagi. Biarpun perit bagai dihiris pisau tajam.. Pecayalah, ada hikmahnya. Barangkali kau takkan dapat tahu hikmahnya didunia.. barangkali hikmahnya terungkai di akhirat kelak..

Writing with
Love, Sha

No comments:

Post a Comment